קרדיט תמונה: FREEPIK

מקרי רשלנות רפואית רבים נובעים מאבחון שגוי או איחור באבחון. טעויות אבחון הן לרוב טעויות כנות; מחלות מסוימות יכולות להיראות דומות מאוד. עם זאת, לפעמים ניתן להטיל אחריות על הרופא אם אתה או אדם אהוב אובחנת בטעות.

איך תדעו אם קיבלתם אבחנה שגויה?

בדרך כלל, המחשב כי התרחשה במקרה שלכם אבחנה שגויה מופיעה כאשר אתם לא מגיבים לטיפול הרפואי כאשר אתם מקבלים חוות דעת שנייה שבעצם מסבירה לכם מדוע האבחון הראשוני היה שגוי. במקרים מסוימים, ייתכן שלא תדעו לעולם כי קיבלתם אבחנה שגויה. לדוגמה, אם אומרים לכם שיש לכם שפעת כשיש לך בעצם נגיף נשימתי אחר, וממילא בסופו של דבר החלמתם מכיוון שהטיפולים זהים בעצם.

למידע נוסף אודות מקרים של רשלנות רפואית היכנסו לאתר של עו"ד שמואל קשיוב

ישנן מספר שגיאות אפשריות במהלך האבחון הרפואי:

אבחון שגוי יכול לגרום למוות או לנכות

עם זאת, במקרים אחרים, אבחון שגוי יכול לגרום למוות או לנכות. השאלה מנקודת מבט של רשלנות היא לא האם התרחשה אבחנה שגויה, השאלה תלויה בשני גורמים:

  1. האם הרופא התרשל או לא. רופא טוב עדיין יכול לטעות, קביעת רשלנות כרוכה בהערכה באילו שיטות אבחון השתמש הרופא והאם הן מתאימות לתסמינים. שאלת המפתח היא האם גם רופא אחר היה טועה בנסיבות דומות.
  2. האם האבחון השגוי גרם לפגיעה ממשית. כפי שכבר ציינו, במקרים מסוימים אבחון שגוי אינו עניין גדול ואולי אף לא ישנה את אופן הטיפול בחולה. מנגד במקרים אחרים זה יכול להיות רציני.

אתם גם צריך שיתקיימו יחסי רופא-מטופל. במקרים מסוימים, ייתכן שהשגיאה נעשתה על ידי המעבדה שאליה הרופא שלח דגימה.  במקרה זה ייתכן שיהיה לכם תיק נגד המעבדה. דגימות עשויות להיבדק עבור הדבר הלא נכון, להישכח או להיות מסומנות בקוד שגוי. ניתן אפילו להחליף אותן למרות שבדרך כלל מעבדות עושות כמיטב יכולתן להימנע משגיאות אלו, הן עדיין קורות. ציוד פגום הוא גורם משמעותי נוסף לאבחון שגוי, ובדרך כלל נותן לכם סיבה טובה לתביעה.

לאיזה נזק יכול לגרום לאבחון שגוי?

אבחון שגוי או אבחנה מאוחרת יכולה לגרום לכל דבר, החל מהיעדר נזק ועד למוות.

רוב האבחונים השגויים הם של שבץ מוחי, אלח דם וסרטן ריאות, והם נוטים להתרחש יותר במצבי חירום או במסגרת חוץ.

אבחון שגוי עלול לגרום לנזק חמור לחולים, כולל מוות או נכות קבועה. הם גם עלולים לגרום לכך שתזדקקו להוצאות כספיות משמעותיות.

נשים נוטות יותר לאבחון שגוי מאשר גברים. ואכן, אנשי מקצוע רפואיים פחות מכירים תסמינים אשר מופיעים יותר אצל נשים דבר זה בא לידי ביטוי בעיקר במחלות לב.

אתם צריכים להיות מטופלים משכילים, אם כי אתם לא באמת צריכים לנסות לאבחן את עצמכם. חשוב שתהיו מוכנים לחפש דברים ולבדוק אותם, וכאשר אתם מקבלים תרופה חדשה חשוב לבדוק שוב עם הרוקח לפני נטילתה. רוקחים מוצאים אינטראקציות בין תרופות ולעיתים קרובות הם טובים יותר בזיהוין מאשר רופאים.

מה כדאי לעשות הלאה?

הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לאשר, כמיטב יכולתכם, שהתרחשה אבחנה שגויה. בקשו עותק מהתיעוד הרפואי שלכם ופנו לעורך דין העוסק ברשלנות רפואית. עורך הדין יבדוק עם מומחה האם במקרה הספציפי שלכם התרחשה רשלנות וכן האם יש לרשלנות זו משמעות מבחינת מצבכם הבריאותי העתידי. מומלץ לפנות לעורך דין בהקדם האפשרי, שכן יש לכם זמן מוגבל להגיש את תביעתכם.